The Intriguing Case of the Octagonal Gemstones from Gordion (Turkey)


February 7, 2014  7:15 pm to 9:00 pm

Friday, February 7, 2014: Professor Andrew Goldman (Gonzaga University) will speak to us about “The Intriguing Case of the Octagonal Gemstones from Gordion (Turkey)” at SDSU, Arts & Letters 101.

Excavation of the Common Cemetery at Gordion in central Turkey during 1950s and 60s unearthed a series of Roman graves that contained nine rings of gold, silver, iron and bronze with carved intaglios typical of 2nd to 5th centuries AD. The group included three of octagonal gemstones, providing this rare type with a secure archaeological context. The Gordion finds have raised the possibility that this particular gemstone type was produced and locally disseminated in central Anatolia, most probably by a workshop catering to both pagan and early Christian patrons within one of the region’s urban centers like Ancyra or Caesareia. Since early Christian (pre-4th century AD) archaeology is a field that still remains largely under-investigated, these gems provide an important glimpse into how people adapted to changing religious and social conditions in central Turkey under the late Roman Empire.

Prof. Goldman is coming from Gonzaga University, and received his degrees from Wesleyan University and the University of North Carolina, Chapel Hill (Ph.D.); he has also lived and taught in Ankara, Turkey, as a Fulbright Fellow and instructor at Bilkent University, and in Rome as a teacher at Duke University’s Intercollegiate Center for Classical Studies. His interests include Roman Anatolia, the Roman military, and Roman pottery. Professor Goldman has worked at many sites throughout Turkey, including Çatal Höyük, and, since 1992, Gordion.

  1. #1 by rmb usd exchange rate at October 22nd, 2014

    It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this superb blog!
    I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.

    I look forward to brand new updates and will talk about this site with my Facebook group.
    Talk soon!

  2. #2 by alcatel smartphone at November 3rd, 2014

    Simply want to say your article is as astounding.
    The clarity in your post is just cool and i can assume you’re
    an expert on this subject. Well with your permission allow me to
    grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please continue the enjoyable work.

  3. #3 by UGG Sheepskin Cuff Boots 1875 at December 14th, 2014

    Dia pun menyerahkannya di hadapan pelanggan itu. Arif harap Farah akan sentiasa membaca buku diari itu kerana ia tersimpan segala kenangan kita bersama….Dari : Arif Ammer”Farah Hasni cuba untuk menahan dirinya agar tidak tewas dengan air mata Namun kerna hatinya kesal dan sedih dengan apa yang berlaku dia tewas jua Dia seperti tidak sanggup untuk tatap buku diari itu kerna memorinya bersama Arif Ammer tercatat d istu Tetapi kerana amanah dari Arif Ammer dia pun kuatkan hatinya membuka buku diari itu“Catatan Mahakarya Cinta Hati…Hari pertama aku ketemu dengannya hatiku seolah berdebar-debar seperti ada sesuatu sedang bermain di situ Aku menanya dengan hatiku …’Apa ini dimaksudkan dengan cinta’ Hatiku mengiyakan jawapan itu Hanya tuhan saja tahu bagaimana perasaanku pada masa aku berhadapan dengannya Sehingga aku berkata dengan diriku……’Terima kasih Allah SWT kerana kurniakan Mahakarya Cinta Hati yang terindah’…”Farah Hasni merasa sebak membaca isi kandungan buku diari itu hingga hatinya meraung kekecewaan yang amat memilukan Kekecewaan ini juga yang akan menemannya hingga akhirnya Semua yang telah berlaku tidak boleh berpatah balik Kini apa yang hanya mampu dilakukan ialah menerimanya walaupun dia akan terseksa kerinduan teramat selamanya‘Arif Ammer kenapa awak buat saya begini Saya akan sunyi tanpa awak…. bila diaorang dah susah, Dia tak pernah pun ambil tahu result exam saya, Bukan dia tidak mahu membantu tetapi dia tidak mampu untuk menanggung kesedihan melihat wanita yang amat dikasihinya itu ditanam. sudah tercanguk di depan meja makan dengan lengkap berpakaian sekolah. “Amboi! Majalah ditangan diletakkan kembali ke tempatnya kemudian Aqiel dipandangnya penuh ?? Umar Nadzim juga belum puas bersama Mak Esah namun dia tetap redha atas apa yang berlaku. berapa sangatlah Jif.

  4. #4 by Air Jordan Shoes Pippen at December 14th, 2014

    Dia masih ingat kat aku ke?“Waalaikumsalam. Nanti pukul 12.” soal Liana. “Aku simpati kat kau tapi tak elok la kau buat suami kau macam tu.” pujuk Ainur Fatihah lembut. dia tak meminang aku lagi lah.” jawab Nadiah Irdina sambil menghidupkan api untuk memanaskan lauk asam pedas kegemarannya yang diberikan oleh Firdaus Hariz tengahari tadi. Nak balas dendam nampak? Dan aku terpaksalah terpisah dengan Hanni sebab dia budak Sains Fizikal.“Abang,Atia dapat merasai perubahan Irman.

  5. #5 by Jordan 13 at December 14th, 2014

    baru hidup tersedar dari lena yang panjang. Asap berkepul-kepul semacam menambah aura amarah Sharipuddin. sudah empat hari juga camera recorder terpasang di sudut ruang tamu. perkahwinan awak dan Aril semalam dah wat sedara-mara kami, Dalam kes ni,apsal ni?Berapa tahun sangat beza umur Angah dengan abang.It??s okay.??Eh!Lantas Ibzal menghulurkan satu bekas kuih kiswi kearah Dammiyya.

  6. #6 by Air Jordan 17 at December 14th, 2014

    Apa kelaaas oh my English! Hehe…” Terbuntang biji mata Hazlin. Senyap bagai malaikat lalu. Kita yang tahu pun tak mampu buat apa-apa?? Memang ada khabar angin yang telah sampai ke pendengarannya.“Anak dara Sarip yang baru habis SPM tu ke? Apa hak kamu???? Aku serba canggung tinggal di asrama.saya dah agak dah.anggap je tak ada apa berlaku.damya baru perasan kalau penya bergolek ke kasut nike milik yang tidak pasti siapa.tapi yang pasti bukan pelajar kelas 4 Harmoni Cikgu tidak masuk kebelakangan nie sebab peperiksaan sudah habis.

  7. #7 by buerten-art at March 14th, 2015

    Endet Ihr Leasingvertrag, können Sie die Bronzefigur problemlos
    gegen eine neue Skulptur austauschen oder aber Ihre gemietete Figur aus Bronze kaufen.

  8. #8 by grid condos at July 8th, 2015

    If you would like to take a great deal from this paragraph then you
    have to apply these strategies to your won website.

  9. #9 by anwalt arbeitsrecht münchen trudering at January 30th, 2016

    . Wir teilen Ihnen die Kosten für ein kostenpflichtiges ausführliches Beratungsgespräch mit
    oder kalkulieren die Kosten einer Vertretung.

(will not be published)
  1. No trackbacks yet.